Fáze projektového řízení: Vše, co potřebujete vědět 

Projektové řízení má jasný cíl – úspěšně dokončit projekt. Aby ale všechno klaplo, je potřeba postupovat podle jasný kroků, a právě o nich je tento článek. Zjistěte, co je to projektové řízení a jaké má fáze. 

Co je projektové řízení? 

Nejprve začneme definicí projektového řízení. Jedná se o proces, během kterého jednotlivec nebo projektový tým plánuje, organizuje, kontroluje, ale i motivuje ostatní, aby úspěšně dosáhli stanovených cílů.  

Projekt jako takový má jasný začátek a konec a je jedno jestli jde o marketingovou kampaň, stavbu domu nebo vývoj softwaru. Měl by také mít jasně definovaný výsledek, rozpočet a rizika, která se mohou objevit. 

Navíc by se v průběhu projektu mělo postupovat podle fází. Na dalších řádcích si o nich povíme víc. 

4 fáze projektového řízení 

Projektové řízení můžeme rozdělit na čtyři hlavní etapy: 

1. Definice zadání a požadavků 

První fáze je přípravná – vymezujete si zadání, požadavky a cíle projektu. Při stanovování cílů vám může být nápomocná metoda SMART, která se používá v managementu i strategickém plánování. Každé písmeno z pojmu SMART reprezentuje jednu charakteristiku cíle, který by měl být: 

  • Specific (specifický),   
  • Measurable (měřitelný),   
  • Achievable/Acceptable (dosažitelný),   
  • Relevant/Realistic (smysluplný),   
  • Time Specific/Time-bound (časově ohraničený). 

Nezapomeňte si také stanovit rozpočet projektu a metody, díky kterým vyhodnotíte úspěšnost projektu. 

2. Plánování projektu 

Nastává druhá fáze projektového řízení, během které je potřeba: 

  • Určit, kdo bude mít za co odpovědnost – nebude tak docházet k možným rozepřím a nejistotě v kompetencích jednotlivců. 
  • Vytvořit harmonogram – určit jednotlivé úkoly a časově je ohraničit. 
  • Identifikovat rizika – nestačí jenom rizika popsat, ale vytvořit i plány, jak je řešit, pokud nastanou. 
  • Rozdělit zdroje – lidské, materiální i finanční. 

3. Realizace projektu 

V realizační fázi se plány mění v činy. Tuto fázi má na starost projektový manažer, řídí během ní a kontroluje – členy projektu, časový harmonogram, rozpočet i kvalitu výstupů. Pomoct si při tom může nějakým softwarem pro projektové řízení, který mu jeho práci usnadní. Pojďme si práci projektového manažera shrnout: 

  • Řídí tým – zajišťuje, aby každý z členů projektu včas doručoval požadované výstupy. 
  • Komunikuje – informuje o postupu projektu zadavatele a předává případné další požadavky na členy týmu. 
  • Zajišťuje kvalitu – všechny výstupy by měly splňovat stanovenou kvalitu. 

Následně by měl projekt ukončit a předat. 

4. Vyhodnocení projektu 

Po dokončení projektu byste měli zanalyzovat a zhodnotit, jestli jste dosáhli všech cílů, a identifikovat silná a slabá místa. Můžete se tak poučit z chyb a odnést si do dalších projektů postupy, které se osvědčily. Nakonec díky zhodnocení pomůžete k rozvoji všech členů týmu.  

Vyberte si svou metodu řízení 

V neposlední řadě se jako projektový manažer možná rozhodujete, jakou metodu projektového řízení zvolit. Agilní, nebo waterfall? Pojďme si je v krátkosti představit: 

Agilní metodika 

Agilní metodika pracuje s iterativními cykly, během kterých je do projektu zapojený i zadavatel projektu. Tomu jsou výstupy dodávané kontinuálně. Dává k nim zpětnou vazbu, což zvyšuje kvalitu finálního projektu. 

Waterfall metodika 

Waterfall metodika rozděluje projekt do etap a každá z nich se řeší jako oddělený úkol. Další etapa začíná teprve po dokončení té předchozí. Typickým znakem této metody je pevně stanovený harmonogram, takže je méně flexibilní v porovnání s agilním projektovým řízením. 

Sdílejte nás!
fb-share-icon

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *