Fáze projektového řízení: Vše, co potřebujete vědět
Projektové řízení má jasný cíl – úspěšně dokončit projekt. Aby ale všechno klaplo, je potřeba postupovat podle jasný kroků, a právě o nich je tento článek. Zjistěte, co je to projektové řízení a jaké má fáze.
Co je projektové řízení?
Nejprve začneme definicí projektového řízení. Jedná se o proces, během kterého jednotlivec nebo projektový tým plánuje, organizuje, kontroluje, ale i motivuje ostatní, aby úspěšně dosáhli stanovených cílů.
Projekt jako takový má jasný začátek a konec a je jedno jestli jde o marketingovou kampaň, stavbu domu nebo vývoj softwaru. Měl by také mít jasně definovaný výsledek, rozpočet a rizika, která se mohou objevit.
Navíc by se v průběhu projektu mělo postupovat podle fází. Na dalších řádcích si o nich povíme víc.
4 fáze projektového řízení
Projektové řízení můžeme rozdělit na čtyři hlavní etapy:
1. Definice zadání a požadavků
První fáze je přípravná – vymezujete si zadání, požadavky a cíle projektu. Při stanovování cílů vám může být nápomocná metoda SMART, která se používá v managementu i strategickém plánování. Každé písmeno z pojmu SMART reprezentuje jednu charakteristiku cíle, který by měl být:
- Specific (specifický),
- Measurable (měřitelný),
- Achievable/Acceptable (dosažitelný),
- Relevant/Realistic (smysluplný),
- Time Specific/Time-bound (časově ohraničený).
Nezapomeňte si také stanovit rozpočet projektu a metody, díky kterým vyhodnotíte úspěšnost projektu.
2. Plánování projektu
Nastává druhá fáze projektového řízení, během které je potřeba:
- Určit, kdo bude mít za co odpovědnost – nebude tak docházet k možným rozepřím a nejistotě v kompetencích jednotlivců.
- Vytvořit harmonogram – určit jednotlivé úkoly a časově je ohraničit.
- Identifikovat rizika – nestačí jenom rizika popsat, ale vytvořit i plány, jak je řešit, pokud nastanou.
- Rozdělit zdroje – lidské, materiální i finanční.
3. Realizace projektu
V realizační fázi se plány mění v činy. Tuto fázi má na starost projektový manažer, řídí během ní a kontroluje – členy projektu, časový harmonogram, rozpočet i kvalitu výstupů. Pomoct si při tom může nějakým softwarem pro projektové řízení, který mu jeho práci usnadní. Pojďme si práci projektového manažera shrnout:
- Řídí tým – zajišťuje, aby každý z členů projektu včas doručoval požadované výstupy.
- Komunikuje – informuje o postupu projektu zadavatele a předává případné další požadavky na členy týmu.
- Zajišťuje kvalitu – všechny výstupy by měly splňovat stanovenou kvalitu.
Následně by měl projekt ukončit a předat.
4. Vyhodnocení projektu
Po dokončení projektu byste měli zanalyzovat a zhodnotit, jestli jste dosáhli všech cílů, a identifikovat silná a slabá místa. Můžete se tak poučit z chyb a odnést si do dalších projektů postupy, které se osvědčily. Nakonec díky zhodnocení pomůžete k rozvoji všech členů týmu.
Vyberte si svou metodu řízení
V neposlední řadě se jako projektový manažer možná rozhodujete, jakou metodu projektového řízení zvolit. Agilní, nebo waterfall? Pojďme si je v krátkosti představit:
Agilní metodika
Agilní metodika pracuje s iterativními cykly, během kterých je do projektu zapojený i zadavatel projektu. Tomu jsou výstupy dodávané kontinuálně. Dává k nim zpětnou vazbu, což zvyšuje kvalitu finálního projektu.
Waterfall metodika
Waterfall metodika rozděluje projekt do etap a každá z nich se řeší jako oddělený úkol. Další etapa začíná teprve po dokončení té předchozí. Typickým znakem této metody je pevně stanovený harmonogram, takže je méně flexibilní v porovnání s agilním projektovým řízením.