Ptačí zobáky, jako ochranný oděv ve středověku proti moru
Před morem se lidé bránili už ve středověku, sice ne úplně bezpečným systémem, ale přece. Ptačí zobáky se poprvé objevily u francouzského krále Ludvíka XIII.
V dnešní nelehké době, kdy se virus COVID – 19, čím dál více rozšiřuje, bychom se mohli poohlédnout do dob minulých a připomenout si, jak se naši předkové chránili před morem. Dalo by se říct, že se dnešní doba zase tak moc neliší. Domy, města nebo pouze jedinci, u kterých byla prokázána nákaza, byli hned izolování.
Ochranné pomůcky napříč historií
Ptačí zobáky, vznikli v podstatě za účelem toho, aby co nejvíce ochránili lékaře a jejich pomocníky, kteří s nimi pracovali. První zmínka pochází z roku 1619 a jejím návrhářem byl osobní lékař Ludvíka XIII. Oblek musel zahrnovat, veškeré pokrytí těla, tak aby nákaza nemohla nakazit lékaře a jejich asistenty. Ochranný oděv pro „Morové doktory“ můžete vidět i nyní na karnevalu v Benátkách (jistě i vy si vybavíte masku na obličej, s dlouhým zobákem a kapucí přes hlavu), v lékařství se však už nepoužívá a to možná také proto, že nebyl tak účinný, jak si dřívější lidé mysleli.
Hlavně se chránit před ptáky!
Charakteristickým rysem tohoto oděvu je dlouhý ptačí zobák, který chránil lékaře před ptáky. Ano čtete dobře, před ptáky, protože dřívější mínění znělo, že právě ptáci přenáší morovou nákazu. Ve skutečnosti se do zobáku dávali bylinky či jejich květy, které měli silný vonný účinek, aby přebily zápach mrtvých těl. Ptačí oblek dále zahrnoval ochranné brýle, klobouk z povoskované kůže, rukavice a samozřejmě dlouhý černý plášť, který byl naimpregnovaný vonnými látkami. V neposlední řadě této výbavy byla hůl, která napomáhala lékaři, aby s dotyčnou osobou nepřišel do kontaktu.

Doba však v tomto případě nebyla přívětivá, protože i když se lidé léčili doma, za přítomnosti lékařů a jejich pomocníků, smrt znamenala pro rodinu jedinou věc a to, že už svého příbuzného určitě neuvidí a to ani v rakvi. Rodinný příslušníci totiž nemohli, být přítomní na pohřbu a to z důvodu dalšího šíření nákazy.
Ať už tehdejší doba byla jakákoliv, jedno se musí nechat, lékaři se snažili, jak mohli a obleky i v dnešní době nahání hrůzu a chladný pocit na srdci i po těle.
- Víme, co je důležité pro generaci Z: Vytvořte úspěšnou PPC kampaňJedním z předpokladů úspěšné marketingové strategie je, že znáte svoje cílové publikum. Zatímco ještě nedávno tvořila majoritu kupní síly generace X a mileniálové, nyní na scénu přichází generace Z. Poznejte, jak tato generace přemýšlí, jaké má hodnoty, a hlavně jak vytvořit PPC strategii, která ji zaujme.
- Jak udržet velkoformátovou tiskárnu v perfektním stavu? Tipy pro maximální životnostProvozujete tiskové centrum nebo máte na starosti firemní tiskárnu? Pak víte, že když chvíli nefunguje, je to ztráta času i peněz. Proto vám představíme osvědčené postupy, díky kterým prodloužíte životnost své velkoformátové tiskárny a vyhnete se výpadkům. Přečtěte si našeho průvodce – od pravidelné údržby přes správné nastavení až po servis tiskárny.
- Magnet na lednici: Nenápadný svědek našich životůKdyž se řekne „magnet na lednici“, většina z nás si představí drobný suvenýr z dovolené, humornou hlášku nebo seznam nákupů přichycený na chladničce. Tento nenápadný předmět ale může být mnohem víc než jen dekorací. Odráží náš životní styl, vzpomínky i organizační schopnosti. Ačkoliv jej mnohdy přehlížíme, tvoří součást našich každodenních rituálů.
- Osobitý rituál: Proč si pořídit hrnek s fotkou?Každé ráno začíná stejně – zvuk budíku, krátké protahování, možná rychlý pohled na mobil a pak… káva nebo čaj. Ranní rituály jsou pro mnoho lidí posvátné, a právě oblíbený hrnek hraje v tomto každodenním scénáři hlavní roli. Ale co kdyby měl váš hrnek ještě větší význam? Co kdyby byl nejen praktickým doplňkem, ale také nositelem vzpomínek, emocí a osobního příběhu? Přesně to nabízí hrnek s fotkou – nenápadný, a přesto výjimečný předmět, který dokáže proměnit obyčejný moment v něco mnohem hlubšího.